Het sociaal veiligheidsbeleid beschrijft hoe alle betrokkenen met elkaar omgaan in het kader van sociale veiligheid en hoe deze onderwerpen zijn verankerd in de praktijk van school. Doel van het sociale veiligheidsplan We streven naar een leef- en leerklimaat waarin onze schoolprofessionals en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met onze school.
Op de Ichthusschool vinden we het belangrijk dat we een veilige omgeving hebben voor leerlingen, ouders/verzorgers en schoolprofessionals. Daarom heeft SPCO-LEV een beleidsplan 'sociale veiligheid' gerealiseerd. Het beleidsplan is weergegeven in een interactieve PDF. Klik hieronder op de afbeelding om dit interactieve PDF te openen.
Doel van het beleid Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke ontwikkel-, leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, schoolprofessionals en ouders/verzorgers. Wij streven naar een leef- en leerklimaat waarin onze medewerkers en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen. De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.
School-specifieke informatie wat niet in het interactieve beleid staat
Het beleidsstuk is geldig voor alle scholen van SPCO-LEV. Er zijn ook een aantal school-specifieke zaken, die niet in het interactieve beleid staan. Deze staan hieronder beschreven.
Relevante contactpersonen omtrent Sociale Veiligheid binnen onze school
Aandachtsfunctionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling: Quincy Schoute
Gedragsregels
Naast de vier omgangsnormen uit het Veiligheidsplan besteden de leerkrachten in het begin van het schooljaar veel aandacht aan de groepsvorming en sociale veiligheid tijdens de Gouden schoolweken. Dit doen de leerkrachten onder andere door het groepsproces te begeleiden, afspraken te maken, feedback te geven en door met de klas normen te stellen aan het gedrag. Door activiteiten aan te bieden waarin kinderen elkaar leren kennen en vertrouwen en waarin de kinderen inzicht krijgen in hun eigen gedrag en rol binnen de groep. Wij stimuleren positieve groepsvorming.
Lesprogramma Om Sociale Veiligheid te borgen zorgen wij ervoor dat dit structureel in ons lesprogramma terugkomt door gecertificeerde methoden te gebruiken, waaronder:
'Kriebels in je buik', lessen voor relaties en seksualiteit voor groep 1 t/m 8;
Kanjertraining, lessen over sociaal emotionele ontwikkeling voor groep 1 t/m 8.
Het signaleringsinstrument Kanvas, die de sociaal emotionele ontwikkeling in kaart brengt
Het SENSOA vlaggensysteem voor omgang met seksueel grensoverschrijdend gedrag;
Extra ondersteuning van leerlingen Soms heeft een leerling meer zorg nodig dan wij in samenwerking met u als ouder kan bieden. Dan wordt contact opgenomen met externe professionals, zoals de medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), Jeugd- en gezinsteam of 'Veilig Thuis'. In overleg met u wordt besloten welke (extra) ondersteuning uw kind kan gebruiken en hoe dit geregeld wordt.
Het contact met Centrum Jeugd en Gezin (CJG) is via Kwadraad, 088 254 23 84
De contactpersoon van het sociaal wijkteam is: via email opvoedenengroeien.alphen@kwadraad.nl
De contactpersoon van het CJG (jeugdverpleegkundige) is: Kim Dresden, jeugdarts 088 254 23 84 (CJG)
De contactpersoon van 'GO! Voor jeugd' : Gerda Hoogendoorn, 085 0291830
Onderwijsspecialist: Annelies van der Werf, via intern begeleider school
Burgerschapsvorming Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de Kanjertraining. Het is echter ook verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze samenleving. Dit schooljaar zal burgerschap een onderdeel zijn van onze ontwikkelingen.
Klankbord / leerlingenraad Bij de Kanjertraining staat een aantal uitgangspunten centraal:
het constructief oplossen van conflicten met behulp van de kanjerpetten en het gebruiken van dezelfde kanjertaal
het creëren van een positieve sociale omgeving
het bevorderen van sociale eenheid
Twee keer per jaar worden er ouder inloopochtenden georganiseerd om zo de ouderbetrokkenheid te verhogen. Daarnaast worden er 2x per jaar de Kanvas leerlingenvragenlijsten ingevuld door de kinderen en de oudervragenlijsten door de ouders. De resultaten kunnen aanleiding zijn tot kindgesprekken. Verder gebruiken we de resultaten voor het in kaart brengen van de veiligheid binnen een groep. Wanneer deze informatie aanleiding geeft tot vervolgacties zullen deze in overleg met de gedragsspecialist genomen worden. Een keer per 2 jaar wordt er door de leerlingen een leerlingentevredenheidspeiling ingevuld. De uitslag van dit onderzoek wordt in het team besproken en hieruit worden er ontwikkelpunten gevormd. Binnen de school is een leerlingenraad. Deze heeft schooljaar 2021/2022 op een lager pitje gefunctioneerd. Komend schooljaar zal daar weer nieuw leven in geblazen worden.